We wrześniu 2025 roku Allegro ogłosiło ważne posunięcie w swojej strategii logistycznej – podpisanie umowy z DPD Polska, które ma znacząco zwiększyć zasięg usługi Allegro Delivery. Nowa umowa przewiduje, że sieć automatów paczkowych w ramach tej usługi wzrośnie do 33 tysięcy automatów oraz 37 tysięcy punktów odbioru (PUDO) rozsianych po całej Polsce.
Dzięki temu współdziałaniu DPD wnosi do sieci Allegro Delivery swoje zasoby – aktualnie posiada około 12 tysięcy automatów paczkowych oraz 21 tysięcy punktów odbioru DPD Pickup. Te elementy infrastruktury zostaną włączone w ramach oferty Allegro, co oznacza, że klienci korzystający z Allegro będą mogli traktować je jako część jednej, spójnej usługi.
Usługa Allegro Delivery działa na zasadzie partnerstwa – łączy operatorów logistycznych, wśród których są już m.in. DHL eCommerce Polska, Orlen Paczka oraz własny system OneBox by Allegro. Dodanie DPD znacząco wzmacnia tę sieć. Dzięki temu Allegro chce zaoferować klientom wygodę wyboru miejsca odbioru paczki, śledzenie przesyłek w aplikacji, a także dodatkowe udogodnienia takie jak zdalne otwieranie skrytki automatu (nawet zegarkiem).
Umowa zawierana na lata – obowiązuje do końca kwietnia 2030 roku – wskazuje, że Allegro traktuje tę współpracę nie jako eksperyment, ale jako fundament nowej logistyki „ostatniej mili”. Wszystkie nowe funkcjonalności, które pojawią się w Allegro Delivery, będą rozszerzane także na usługi realizowane przez DPD.
Dlaczego to ważne – kontekst i konsekwencje
To partnerstwo trzeba odczytywać nie tylko jako rozwój infrastruktury, ale także jako politykę strategiczną Allegro w kierunku uniezależnienia się od dominacji jednego operatora paczkomatów, mianowicie InPostu. Choć InPost wciąż dysponuje potężną siecią (około 27 tys. maszyn paczkomatowych) i nie zanika z rynku, to Allegro poprzez rozbudowę własnej sieci Allegro Delivery, wzmocnioną przez DPD, tworzy alternatywę oferującą klientom i sprzedawcom większą elastyczność.
Dla sprzedawców oznacza to możliwość oferowania lepszych warunków dostawy, zwłaszcza tam, gdzie zasięg InPostu może być mniejszy lub gdzie klienci oczekują innych punktów odbioru czy automatów. Dla klientów – większy wybór, prostszy proces obsługi (mniej konieczności logowania do różnych aplikacji, śledzenia odrębnie) i potencjalnie szybszy lub wygodniejszy odbiór przesyłek.
Ponadto, takie działania wpisują się w ogólny trend konsolidacji usług logistycznych w marketplace’ach: budowanie własnych lub partnerskich sieci dostaw, integracja wielu operatorów, maksymalizacja kontroli nad doświadczeniem klienta, co staje się coraz ważniejsze w warunkach rosnących oczekiwań (czas dostawy, wygoda odbioru, transparentność śledzenia). Allegro tym samym stawia mocniej na własną wersję usługi „last mile / pick-up”, konkurując zarówno z InPostem, jak i innymi operatorami kurierskimi.
Możliwe wyzwania i pytania stojące przed Allegro i rynkiem
Choć wizja jest atrakcyjna, pojawiają się też pytania: na ile faktycznie klienci będą korzystać ze wszystkich punktów odbioru DPD i automatów DPD Pickup w sieci Allegro Delivery – zwłaszcza w miejscach mniej zurbanizowanych? Jak szybko i skutecznie Allegro wdroży nowe funkcjonalności dla wszystkich operatorów (np. zdalne otwieranie skrytek, śledzenie) i utrzyma jakość obsługi? Czy koszty i infrastruktura wygenerują zwrot inwestycji, czy rynek cen dostaw/promocji nie zmusi Allegro do kompromisów?
Również, partnerstwo z DPD wymaga synchronizacji procesów – zarówno technicznych, jak i operacyjnych – oraz utrzymania standardów (np. czasów dostawy, reklamacji) tak, by użytkownicy nie odczuli różnicy w jakości, szczególnie kiedy usługi będą wykonywane przez różnych operatorów.
To partnerstwo może stać się katalizatorem zmian: moŝe przyspieszyć tempo rozwoju sieci paczkomatów i punktów odbioru niezwiązanych z InPostem, zwiększyć konkurencję między operatorami, wymusić lepsze warunki dla sprzedawców i klientów. Może też zmienić sposób, w jaki klienci myślą o dostawie – coraz bardziej jako o usłudze integralnej z zakupem, a nie dodatku.
Dla Allegro to jednocześnie ryzyko i szansa: jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – będą mogli mocno zwiększyć swoją przewagę rynkową jako platformy, która kontroluje dużą część „ostatniej mili” oraz punktów odbioru. Jeśli jednak wdrożenie będzie kuleć – ryzyko utraty zaufania lub oddania pola konkurentom.
Podsumowując, partnerstwo między Allegro a DPD jest krokiem milowym w budowaniu większej sieci logistycznej, która ma zapewnić użytkownikom i sprzedawcom platformy lepszą jakość i większą niezależność od jednego kluczowego gracza. To ruch, który może przedefiniować krajobraz dostaw e-commerce w Polsce – zwłaszcza jeśli Allegro zdoła przekuć plany w sprawną operację.